SVAR PÅ FRÅGA / FÄRGADE LINSER

Anonym om STÄDA OSV:
Hej jag har några frågor angående linser eftersom jag läst din blogg ett tag och vet att du använde det ofta förut.
Vart köper du dom ifrån?
Har du fått några skader eller nånting från dom?
Har du några tips man borde veta när man har linser? Tänkte nämligen köpa..
Jag har varit hos en optiker då jag fick linser men jag tappade ena en gång och tänkte nu köpa från internet för det verkar mycket lättare.. men är det verkligen säkert? Finns det inte olika storlekar osv? Hjälp mig snälla du :(

Tjenare. Det stämmer bra det! :) Jag köpte mina från fargadelinser.se. Billigt åtminstånde. 199:- var väl det jag betalade per månad. Och jag gjorde det i ca tre år innan jag slutade med det helt. Hann testa en massa olika innan dess, blåa, gröna, bruna, gråa osv..

Och jaa, jag fick en del skador på mina ögon tyvärr. :( Anledningen till att jag slutade var att mina ögon gav upp totalt efter ett tag. Fick suddig syn, blodsprängda ögon dygnet runt, det rann och sved hela tiden, linserna irriterade minst sagt sönder ögat. Tillslut så hade linserna gnagt sönder ögat så mycket att dom inte längre passade, utan ramlade ur av sig själva och gjorde förbannat ont. Känner jag på mina ögon idag, så känner jag att det går in ett stort ärr i form av en lins där själva linsen har setat. Linsen har alltså på något sätt skavt bort en hel del av hornhinnan, vilket har gjort att mina ögon är extra känsliga nu för tiden. Kan knappt bada i klor utan att dom fuckar ur typ.

Anledningen till detta är delvis för att jag slarvade lite med hygienen. Bland annat inte tvättade händerna med tvål innan jag tog ur dom och lade dom i linsburken igen. Ibland kom säkert även smink in i ögat och irriterade det ännu mer.

Meeeen, en av de främsta anledningar är för att det är rent ut sagt skräplinser. Ska man ha linser så ska man inte köpa dom via internet. Utan köpa ett par speciella linser i rätt passform och storlek för just dina ögon. Dyrare, ja. Men tro mig, det är värt det. Lättare via internet visst, men ja. Alla linserna är ju i samma storlek och är inte anpassade efter någon i huvudtaget.

Man får ju tyvärr det man betalar för. Dessa linser släpper heller inte in något ljus förutom det lilla hålet vid pupillen. Vilket i längden gör att blodådrorna i ögats utkant, letar sig innåt mot ljuset. (happe'n to me) Det resulterar alltså i att du har små blodådror i hela ögonvitan ända in till regnbågshinnan. Tro mig, det är inte snyggt. Har inte så mycket till ögonvitor kvar faktiskt..

Jaja, det är vad som hänt mig. Sen har jag ändå haft tur. Läst om många som tvättat sina linsburkar med tvål&vatten (DONT DO THAT, köp ny!!), eller bara vatten, samt badat med linser och fått in vatten i linsen. I vatten lever amöbor. Amöbor äter i längden upp ditt öga inifrån och ut, vilket resulterar i blindhet om man inte behandlar det otroligt snabbt. Vatten + linser är ingen höjdare. + att amöbor tål uttorking, och är resistent mot klor. Så nja, jag rekomenderar att helst inte använda linser i huvudtaget om du verkligen inte behöver det pga av synfel.

Men om du ändå vill köpa så tänk åtminstånde på;
- HYGIEEEN! Tvätta händerna löjligt noga med tvål och vatten, innan och efter du tar i/ur linsen.
- Använd inte mycket smink runt ögonen som kan komma emellan och irritera.
- Utångsdatumet! Använder du dig av månadslinser så använd dom då inte längre än en månad.
- Bada inte med dom...
- Använd dom absolut inte varje dag. Bara 2-3 dagar i veckan kanske. Även om jag tycker det är lite onödigt mycket.

Hatade verkligen mina blåa ögon förut. Ville ha bruna ögon fo'real. Så använde linserna varje dag i princip i flera år som sagt. För att typ inbilla mig själv att jag hade bruna ögon eller något. Tills dom en dag sa stopp, och jag blev tvungen att lära mig älska (iaf tycka om) min naturliga ögonfärg! Ångrar verkligen idag att jag började använda mig av linser i huvudtaget. NÄÄ, FUCK LINSER SÄGER JAG. :D


Nää, strunta i linser mina vänner, skiten ser även långt ifrån ut som på bilderna tyvärr!

KOMMENTERA HÄR!
Postat av: » j є и и ı ƒ є я ♡

Oj jäklar, kanske borde börja sköta om mina linser bättre från & med nu efter att ha läst om vad som hände med dej ;O


Remember that no one is anonymous on the Internet. Peddobear can see you everywhere.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0