Lover doll

Hejhallotjeno, inte varit hemma på någon dag, och orkar inte släpa med datorn överallt - as u understand. Så måste ännu en gång ursäkta min dåliga närvaro här. VILL göra det bättre, men finns så mycket annat som tar tid och uppmärksamhet just nu tyvärr. Men ska försöka balansera det lite.

Satt skolan i igår i skolan btw och snackade med Linnea om dittan och dattan. Kom då fram till att hon har någon form av adhd, och jag har add. När jag läste symptomen på add så föll många saker på plats. MÅNGA. Undrat många gånger de senaste åren vad fan det är för fel, och hur jag ska göra/vad jag kan göra åt det. Men går verkligen inte. Det är väl bara så det är.

Några typiska symptom på ADD; 
Måste ofta stoppa och tänka innan du agerar eller svarar. (Måste ofta tänka efter innan jag svarar på frågor om t.ex en vän vill ses efter skolan. Måste ofta tänka om jag verkligen vill, vad vi isåfall skulle göra då, om jag skulle kunna göra något roligare ensam osv. Säger ofta nej numera innan jag ens börjat tänkt, just för att jag inte orkar tänka om jag vill eller inte, haha)

Igångsättningssvårigheter. Även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp. (All the time, blir bara värre och värre. Kan ligga i sängen en hel dag utan att göra någonting i huvudtaget, fast det finns massor att göra, stora saker som små.)

Behov av starka rutiner och struktur - men har svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker. (Väldigt extremt. Det här är väl det värsta av alla symptom. Klarar i princip inte av att strukturera saker eller vardagen själv i huvudtaget. Tänkte här om veckan att skriva ett schema vilket tid jag ska gå upp, vilken ordning jag ska duscha, vilken tid jag ska stänga ned datorn, vilken tid jag ska plugga, vilken tid jag ska vara social med vänner/pojkvän osv.. Fast jag knappt har något att göra. Allt är bara dötid just nu, just för jag inte klarar av ett piss själv i princip. Har alltså 2000 ton med saker jag borde göra, men gör istället INGENTING bara för jag inte vet hur jag ska lägga upp det, hur jag ska börja osv)
 
Bristande motivation - och därför ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc. (Går väl lite hand i hand med det ovanför..)

 Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande. (Också väldigt extremt, gör alltid det som känns bäst just då. Är VÄLDIGT hastig av mig, och tänker inte så ofta på konsekvenserna, utan bara gör det. Vilket jag i princip alltid får ångra i efterhand. Vilket jag ofta får höra är en av mina sämre egenskaper och har alltid varit.)

I samband med mindre beslutsfattande inkommer också ofta beslutsångest. Kan vela i timmar mellan världsliga saker innan ett beslut tas. (JA, tex förra veckan när vi skulle handla på pizzerian så velade jag utan att överdriva i ca 5-6 timmar om jag skulle äta en kebabtallrik eller en pizza. Kunde inte ens koncentrera mig på filmen jag såg, bara för det enda jag tänkte på under HELA filmen, var vad jag skulle äta på kvällen. Så fick skriva en plus och minus lista för vardera alternativ på wordpad för att tillslut komma underfund med att det var en kebabtallrik jag ville ha..)
Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället. (Här stämmer det också väldigt brutalt. Framför allt gällande skola osv.. Då jag har bytt linje 3 gånger. (H&R, Media, Iv preparand, har även sökt bygg på tre ställen..) Lika angående andra saker som när jag hade hund med mitt ex förut. Var då HELT inne på att vilja jobba med hundar, köpa en till hund, lägga enbart tid på träning och kurser, ha kennel i framtiden osv. Men lika snabbt som jag bestämt mig för det, så ångrade jag mig. Dåligt exempel av många..)

Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas. (Behöver man säga mer...?)

Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför
benägen att göra saker i fel följd. (Lite som jag skrev för två punkter sedan..)

Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc. (Ja, har alltid varit. Vääldigt extremt dessutom. Ända sedan jag var liten har folk mer eller mindre klagat på det, haha...Har tappat bort min mobil upp emot 20 gånger, fått mobilen stulen, tappat bort digitalkamera på tåget, tappat bort en massor med nyklar, tappat bort dyrbara smycken, läxor och viktiga skolpapper försvinner alltid spårlöst osv osv osv)

Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova. Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03. (Ja.. fråga min mamma bara! Haha.. gäller allt från hårfärgning, tatueringar, ommöblering i rummet, storstädning, bokning av diverse saker..)
 
Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet. (Ja, är verkligen ALLTID trött och har nästan aldrig ork för någonting i huvudtaget,  och blir därmed väldigt låg och osocial.)

 Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen. (Ja, ja och åter igen, JA. Lägger mig alltid 3-4 på natten - vardag som helg. Och tar i princip alltid några simmars sömn direkt efter skolan.)

Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser. (Behöver inte ens kommenteras, men som sagt spelar oftast ingen roll om något har "hänt" eller inte, det blir så anyway.)
 
 Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog.
 
Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv. (Tänkt mycket på det de senaste åren. Tänker STÄNDIGT på saker som kan/ska förbättras eller rent av förnyas, på alla plan)

Svårigheter med närhet - kramar, pussar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor. 

Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

 Social fobi, ångest, depression och sömnsvårigheter.
 
Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, knaggliga relationer.



Så, orkade inte skriva upp fler ADD-symptom. Men jag kan säga att VARENDA punkt ovanför stämmer på pricken på mig. När jag läst alla punkter igen i min ensamhet fick jag en klump i magen. Inte för att jag är rädd för "att ha en diagnos" utan för att OM det är det, så går dessa punkter inte att göra så mycket åt. Och jag strävar hela tiden för att bli av med dem mer eller mindre. Men skulle det vara just ADD, så är det som det är och det går inte att göra något åt, då ADD är mer eller mindre obotligt. 
 
 
 


KOMMENTERA HÄR!
Postat av: Jennifer

HAHA, tror nog att jag ramlar in i samma fack där... x)
Dock tror jag att de flesta människor har någon slags bokstavsmix, dock visas det tydligare på vissa än andra ^_^

Svar: Ja, så är det ju :)
Michelle Hedberg

2013-01-16 @ 19:28:47
Postat av: Therese

Min bror har add och får medicin för att han ska kunna koncentrera sig och vara mer fokuserad, så det verkar som det finns hjälp om man har problem. Kanske inte botligt men det brukar oftast finnas något som lindrar. :)

Svar: Jo sant det. Men då lä man ju göra en utredning och få diagnosen:)
Michelle Hedberg

2013-01-18 @ 22:45:43
URL: http://tigerstripe.blogg.se

Remember that no one is anonymous on the Internet. Peddobear can see you everywhere.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0